Wednesday, August 6, 2008

Chris Cantell Discusses Sports: Tvar Olympíjskych hier...
by Milota Sidorova

Chris Cantell Discusses Sports: Tvar Olympíjskych hier...
by Milota Sidorova
Uvedomili ste si už niekedy, koľko politiky a stratégie sa skrýva za byť len najjednoduchším logom a grafickým konceptom? Najlepšie logá a reklamy vedia svoju správu adresovať naozaj skryto a rafinovane. Na niečo prídete a to druhé si uvedomíte často až po rokoch.
Myšlienka transformovaná do perfektnej kombinácie farieb, tvarov a sloganov, dokáže naozaj divy.
Ako sa vraví, skôr ako kvalita produktu ťa predá kvalitná reklama.

Spomeňme si na banálne, ale trefné logá, ktoré dobyli svet. Začnime s Coca-Colou, Apple, vulgárnym McDonald's logom, taktiež Európskou Úniou, ale aj napríklad hákovým krížom nemeckých fašistov. Všetky bez rozdielu, sa stali obrazmi našej doby, ikonami svetového dedičstva.

To isté platí pre olympíjsku päticu kruhov. Dnes už možno len málokto vie, že tento už tradičný koncept vyšiel z dielne Pierra Coubertina, 'otca moderných Olympíjskych hier'. Päť prepájajúcich sa kruhov vzišlo z nápadu na predchádzajúcu zákazku francúzskeho športového klubu, ktorého logo spájalo dva kruhy. Ak by sme si však chceli logo porovnať s klasickými pravidlami grafickej tvorby, dá sa povedať, že Couberinova práca spĺňa všetky predpoklady komerčne úspešného loga s 'relatívne' hlbokou filozofiou.

Pravidlom, či zaužívaným stereotypom je horizontálna orientácia loga. Logo pozdĺžne, prirodzene umocňuje dojem stability a takmer kauzálne podporuje zákaznícku dôveryhodnosť. Horizontálne logá taktiež pôsobia čitateľnejšie, ak sú umiestnené vo väčšej vzdialenosti.

Pravidlo číslo 2 – jednoduchosť. Podľa psychológov sa ľudstvo v umení a technológii neustále točí okolo troch najzákladnejších útvarov, a to: kruh, trojuholník a štvorec. Každý z nich reprezentuje odlišné hodnoty a ich vzájomnou kombináciou vieme nakresliť aj ten najzložitejší tvar. Kruh a trojuholník sa prirodzene objavujú v tvaroch prírody, čím sa podvedome zvýhodňujú pred tzv. 'ľudským vynálezom' štvorca, ktorý pôsobí stabilne a stroho, avšak v rôznych kultúrach a hlavne v spojení s číslom štyri symbolizuje smrť, nepriazeň a zlú energiu.

Kruh je tvar najdokonalejší, najsymetrickejší, najmúdrejší a najmäkší. V grafických kampaniach sa využíva na umocnenie pocitu harmónie, stability, bezpečia a materinskej starostlivosti. Kruh je viac múdry, ako inteligentný, vsádza na naše najskrytejšie pocity, nie vedomosti. Principiálne sa spája s obrazmi slnka, matky, oka, brucha, otvorených úst a pasívnej sexuálnej energie. Kruh je taktiež najúspešnejší, tradične využívaný tvar potravinárskych výrobkov, produktov a služieb zdravotnej starostlivosti. Je to ženský tvar.

Trojuholník naproti tomu, vychádza z tradičnej sily mužského falu a svojími ostrými tvarmi reprezentuje aktivitu, dominanciu a schopnosť okamžitého rozhodovania. Trojuholník neustále napreduje, nenecháva priestor slabým a raneným, preto sa objavuje v znakoch prirodzene spájajúcich sa s nadvládou, bojom a prenikaním. Spomeňme si na obraz Božej Trojice - vševidiaceho oka v trojuholníku. Ďalšie slávne trojuholníky sú šípy, pyramídy, zuby a ostré vrcholky hôr.


Prepletené olympíjske kruhy mali podľa autora predstavovať " pohyb a aktivitu olymíjskeho hnutia, ktoré spája športovcov piatich kontinentov."

Dobrý koncept a jednoduché prevedenie v základných farbách. Hoci bolo logo pred komisiou prvýkrát uvedené v roku 1913, Coubertin sa ho rozhodol oficiálne použiť až o sedem rokov neskôr na Olympiáde v belgických Antverpách. V roku 1914 totiž vypukla Prvá Svetová Vojna.
Kruhy svoju svetovú popularitu naozaj získali až v roku 1936 počas Olympiády v Berlíne a odvtedy sa, spolu s olympíjskym plameňom a hymnou stali jedným z najmocnejších svetových symbolov.

Kruhy sú v neustálom pohybe. Na to odkazuje aj zvyk sňatia vlajky počas záverečného ceremoniálu hier. Vlajka s logom sa neskôr na celé štyri roky dostane do rúk primátora mesta, ktoré usporadúva najbližšiu Olympiádu.

O význame olympíjskych kruhov ako takých, vyšlo nemálo štúdií. V jednej z nich historik David Young vysvetľuje, že päť kruhov môže odkazovať na päť Olympiád uskutočnených pred rokom 1914. Týmto tvrdením tiež vyvracia interpretáciu kruhov, ako symbolov kontinentov, pretože, ako všetci vieme, kontinentov je na svete sedem.

Nech už bol zámer autora, či kritika akýkoľvek, jedno je isté, olympíjske kruhy sa dnes v ľudskom povedomí spájajú s jedinou, najprestížnejšou udalosťou sveta športu, ktorej nemenej známy slogan: 'Vyššie, rýchlejšie, silnejšie' motivuje nielen športovcov po dobu, takmer sto rokov.



related story: http://news.yahoo.com/s/livescience/20080804/sc_livescience/whatdotheolympicringssymbolize;_ylt=Agq39CnKORWWY8OSmA4Dzrms0NUE

by Milota Sidorova
for PocketNews (http://pocketnews.tv)

PocketNews is a new real-time news broadcaster delivering the latest and hottest news right to your pocket ! With global clients who want to be kept up to date, PocketNews is everyone's way of keeping in touch with the World.<br><br><font size=2>These news are original content from young talents around the world and are selected for you by Chris Cantell.</font><br>

posted by Lucia Adamova

Labels: , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home